|
|
|
|
Damla Buyruk: Öncelikle kendinizi bize tanıtarak başlayabilir misiniz?
Peter Schönhofen: Merhaba, ben Peter Schönhofen. Münih’te Kare Design’ın kurucusuyum.
Şirketi, 44 yıl önce bir ortağım Jürgen Reiter ile birlikte kurdum. Çünkü o dönemde piyasada herkes çok aynı şeyleri yapıyordu ve insanların istedikleri tarza ulaşamadığını fark ettik. “Neden farklı bir şey yapmayalım?” dedik ve küçük bir mağazayla yola çıktık. Sonra işler büyüdü, büyüdü… Çünkü dünyada bizim tarzımızı seven bir kitle zaten vardı.
Damla Buyruk: Kare Design’ın kuruluş hikâyesini biraz daha anlatabilir misiniz?
Peter Schönhofen: O zamanlar piyasa çok tekdüze bir yapıya sahipti; trendler tamamen sektör tarafından belirleniyordu.
“Bu sezon kahverengi moda” deniyorsa herkes kahverengi yapıyordu. “Yeşil moda” deniyorsa herkes yeşile dönüyordu. Biz bu yaklaşımı doğru bulmadık. İnsanların kendi tarzlarını özgürce oluşturabilmesi gerektiğini düşündük. Bu şirketi kurma motivasyonumuz da aslında buydu.
Damla Buyruk: Peki, markanın tasarım anlayışını nasıl tanımlarsınız? Kare Design ürünlerinin çoğu daha sanatsal, daha alışılmışın dışında. Bu ilham nereden geliyor?
Peter Schönhofen: ‘Think outside of the box’ / Kutu dışında düşünmek hem benim hem de ortağımın en büyük tutkularından biriydi.
Kutu içinde kalmak bize çok sıradan geliyordu. “Neden tam tersini denemeyelim?” diye düşünerek birçok yaratıcı fikre ulaştık. Zamanla bu yaklaşımı iş modelimizin merkezine koyduk. Bunu büyük ölçekte yapınca hem daha fazla insana ulaşıyoruz hem de fiyatlar daha erişilebilir oluyor.
Damla Buyruk: Küresel bir marka olarak farklı ülkelerdeki müşteri beklentilerini nasıl dengeliyorsunuz?
Peter Schönhofen: Elbette kültürden kültüre bazı zevk farklılıkları oluyor.
Ama güzelliğe duyulan ilgi, yüzlerdeki gülümseme, yani tasarımla kurulan bağ aslında her yerde aynı. Küçük nüanslar var ama genel olarak koleksiyonumuz çok yönlü ve geniş bir zevk skalasına hitap ediyor.
Damla Buyruk: Türk pazarına giriş sizin için ne ifade ediyor?
Peter Schönhofen: Türkiye’ye gelmek bizim için çok anlamlı.
Çünkü burada insanlar misafir ağırlamayı seviyor, evde vakit geçirmeyi seviyor, sıcak ilişkiler kuruyor. “Ev” Türkiye’de birçok yerden daha güçlü bir kavram. Bu yüzden burada olmaktan gerçekten mutluluk duyuyoruz.
Damla Buyruk: Son olarak, Türkiye’deki İçmimarlara iletmek istediğiniz bir mesaj var mı?
Peter Schönhofen: Türkiye’deki İçmimarların gerçekten çok büyük bir potansiyeli var.
Hem üretim hem inşaat hem de tasarım anlamında çok geniş bir alan sizi bekliyor.
Sizleri mağazamıza, showroom’umuza bekleriz; ilham alabileceğinize inanıyorum.
Ayrıca web sitemizi de ziyaret edebilirsiniz. Umarım hep birlikte güzel projelere imza atarız.
Damla Buyruk: Çok teşekkür ederim. Tanıştığımıza çok memnun oldum.
![]() |
![]() |
![]() |
Damla Buyruk: I want to ask you a few questions in your uh first of all describe yourself for us please.
Peter Schönhofen: I’m Peter Schönhofen. I'm the founder of Kare Design in Munich. I founded my this company together with my partner Jürgen Reiter 44 years ago because we want to be different. We want to fulfill people's wish which are not fulfilled in the market and we saw that there was a gap because everything was very very conservative at that time and we said why don't we go and push it and then we started with a very small store and it grow and grow and grow because all over the world uh there are people who love this.
Damla Buyruk: Could you share with us the story of how career design was founded?
Peter Schönhofen: It was the situation that the the market was very conservative and nobody had an idea to fulfill what he was wants to do. But the Market dictated the trends. If the market says brown, everybody had brown. If the market says green, everybody had green. And we said, "No, this dictation is not necessary. Give the people the freedom to choose what they want to mix the styles what they want and that was the reason we found this company.
Damla Buyruk: In your view, how would you describe the brand design philosophy and also current design products are often involves unconventional and artistic. Where does this inspiration come from?
Peter Schönhofen: Well, thinking out of the box was always one of mine and one of my partner's hobby because thinking within the box is too boring and too normal and from that why don't we do it the other way around thinking comes a lot of inspiration and a lot of design ideas and therefore we said okay why don't we push this to a business for other people and then we said okay let's do it big because if we do it big the prices are good.
Damla Buyruk: As a global brand how do you balance the different expectation of customers across various countries?
Peter Schönhofen: Well the different cultural backgrounds sometimes have different tastes but in general the smile on the face The love for the beauty is equal all over the culture everywhere and therefore uh there are nuances but in general we are multi-quality collection and we have a multi-quality uh design uh approach.
Damla Buyruk: What does entering the Turkish market mean to you?
Peter Schönhofen: Entering the Turkish market means for us first to have uh contact with people who love uh to have joy, who love hospitality, who love to bring people to their home and uh to sit together with them and therefore homing is in Turkey much more important than in other cultures and therefore we are really proud to be here.
Damla Buyruk: And last question, it is very important for us. Do you have a special message you would you like to share with architects and designers and architects in Turkey.
Peter Schönhofen: Um the the architects in Turkey who are let's say they have the biggest opportunity from all architects in Europe or little Asia because nowhere else is the construction and the opportunity so big. I welcome you to our store to our theater here to get inspiration. I welcome you to our website and I hope we can coordinate and cooperate in fruitful ways for the customer.
Damla Buyruk: Thank you very much. Nice to meet you.
Tüm hakları saklıdır. İçmimarlar Odası © Ocak 2018